onsdag 2 januari 2013

Fransk manikyr


Att göra egen fransk manikyr är både svårt och lätt. Det svåra är att få den vita randen snygg. Jag är inte superduktig på detta, och det blir såklart bäst på vänster hand. *suck* Men jag har de tre färgerna på nagellack som behövs, men jag insåg att jag inte hade tejpen som man sätter på nageln för att få den där randen. Men tipset jag ville dela med mig av var att ta gamla klisterlappar för julklappar! Jag tog en kork och ritade av en halvcirkel på klisterlappen, och sedan klippte jag smala remsor av lappen och satte på naglarna.

För att få den här effekten på naglarna enklast så gör jag så här. Steg ett är ett lager av den ljusbeigea hudtonsfärgen. LÅT TORKA! Och sedan på med tejp så att bara det som du vill ha vitt syns längst ut på nageln. Tryck fast ordentligt. Lossnar tejpen lite så kladdar det lätt med vitt nagellack under tejpen. Måla på det vita nagellacket. Och låt torka igen. Ha tålamod, gör nästan bara en eller två naglar i taget. Så att det inte kladdar av misstag när du målar en annan nagel. Sedan dra loss tejpen. Låt torka lite till. Sedan tar jag oftast och skrapar bort om det blivit kladd med något litet och vasst, försöker verkligen att inte förstöra och jämna ut. Ett tips för att jämna ut sedan är ett nytt lager med det ljusbeiga ovanpå det vita igen. Och låt torka igen. Sedan ett lager med genomskinligt lack överst för att skydda allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar