onsdag 2 januari 2013

Saffrans-snurror

Jag gillar inte vanliga saffransbullar! De är torra och inte ens goda när de är nybakta (enligt mig). Men jag gillar saffranssmaken, och det är ju inte lucia eller jul utan en lussebulle. Så jag beslutade mig för att göra en egen variant, och det blev jättebra! Vi frös in och bjöd släkten på dessa strössel-dränkta saffransbullar. Favoriten blev vaniljvarianten.






Recept:

48 bullar eller 4 längder
Ugn: 225-250 C
Gräddnings-tid: 5-8 min

125-150 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1/2 - 1 tsk salt
1 dl socker eller vit sirap
(1-2 tsk stött eller malt kardemumma)

1 pkt saffran (0,5 g)
14-15 dl vetemjöl

Fyllning:
1 dl strösocker
1 msk kanel
50 g smör


El.
4 tsk vaniljsocker
50 g smör

Smält matfettet i en kastrull och låt svalna av. Tillsätt mjölken och värm (om det behövs) degvätskan så att det blir fingervarmt, 37 C. Tillsätt saffranen. Dela sönder jästen med fingrarna och tillsätt en del av degspadet. Rör så att jästen löser sig i spadet. Tillsätt resten av spadet, salt, socker eller sirap och ev kardemumman och nästan allt mjöl. Spara lite mjöl till utbakningen. Arbeta degen tills den är blank och smidig och släpper i kanterna på bunken. Jäs degen under bakduk i 30 min.
Tag upp degen på bakbordet och knåda den smidig. Dela degen i två delar och mjöla bakbordet. Kavla ut den så att den blir kanske 0,5-1 cm tjock, till en stor rektangel. Blanda ihop fyllningen och bred ut över degen. Rulla sedan ihop degen till en lång rulle och skär runda bullar och lägg upp på en plåt med smörpapper. Låt bullarna jäsa 30 min under bakduk innan de gräddas. Degen räcker  till två plåtar ungefär.
Innan gräddningen - pensla med ägg och strössla strössel eller vanligt pärlsocker eller vad du nu vill ha på över!

(Det finns massor av olika former och kringlor man kan göra också om man inte vill göra snurror!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar