onsdag 2 januari 2013

Kransar och ljusringar

Här rensar jag lingonriset.
Det blev små ringar med glitter och granris runt adventsljusen.
Så här ser det ut när man binder!
Den färdiga lingonris-kransen
 I början av december gick jag ut i skogen och letade reda på lite olika gröna saker. Lingonris blev en favorit direkt! Och då sköljde jag först av allt skogsbös i badkaret och sedan så sorterade jag lingonriset för att göra en krans av det.

Att göra en krans är väldigt lätt, vem som helst kan göra det. Och det enda man egentligen behöver är tråd. Du tar vad du har, eller vad du hittar och gör som du själv tycker blir fint.

Man kan köpa färdiga halmringar i hobbyaffären, men man kan lika gärna ta tidningspapper och tejp eller snöre och bygga sin egen stomme av det för att knyta kransen på. Eller varför inte ta lite ris från marken, skölj av och torka av och sedan snurra ståltråd eller vanligt snöre och bygg en ring!

Det blev två olika kransar i år, för efter jag hade byggt en med lingonris så åkte jag till mormor och gjorde en hos henne, och hon hade andra material till godo. Ris från olika barrträd och lite sånt som finns i hobbyaffären för att smycka med. Men det är fantasin som sätter gränserna. Att smycka med ris och vintergrönt är superlätt och blir väldigt vackert. 

Dock så uppstod ett problem för mig som jag inte lyckats lösa. Det var att lingonriset torkade ut väldigt snabbt och man kanske skulle göra det mer direkt inpå för att det skall hålla sig. Eller att man kan fukta och vattna lingonriset, eller eventuellt använda någon slags fixativsprej. Det blir mer forskning på det till nästa år.

Några tips när man binder. Tänk på att binda "baklänges". Dvs, ta ett litet knippe med ris och fäst med tråd - med stjälkarna emot dig, ta sedan ett nytt knippe och dölj stjälkarna med det nya knippet och fäst med tråd. (om det där gick att förstå) =P

Lingonris i en fin kruka jag hade!

Krans med olika granris!

1 kommentar:

  1. Hej! Vet att lingonris klarar sig längst i kyla men de gillar såklart lite vattenbad då och då också. Hade en sådan krans ute som hölls sig i nästan ett halvår pga av kyla och sedan vattenbad. 😊

    SvaraRadera